skip to Main Content

Trifaire/Eindhoven365: Fenomenenroute Eindhoven

Elektriciteit, zichtbaar in de tesla coil
Elektriciteit, zichtbaar in de tesla coil

Realisatie van sculpturen die wetenschappelijke fenomenen uitbeelden

In Eindhoven ontstond het idee om natuurkundige fenomenen op interactieve wijze te verbeelden in de vorm van sculpturen. Doel is op unieke wijze een bijdrage te leveren aan de bekendheid, aantrekkelijkheid en kwaliteit van de stad. Bureau Trifaire werd gevraagd een business case op te stellen voor de realisatie van de fenomenenroute. Zij heeft Raadhuis Advies gevraagd een adviseur te leveren die de projectmanager ondersteunt bij het uitvoeren de werkzaamheden.

Het is een inspirerende gedachte om in Eindhoven de sculpturen te realiseren, en uniek bovendien. Eindhoven is de stad van de technische innovatie en door het realiseren van de sculpturen wordt dat extra herkenbaar. Jong en oud leren spelenderwijs hoe wetenschappelijke fenomenen werken en wat je er allemaal mee kunt doen. De sculpturen vormen een plek waar mensen samenkomen en betrokken raken bij de stad. Ook voor bedrijven hebben de sculpturen een toegevoegde waarde: het biedt hen een plek zich te presenteren.

De gedachte is sterk, maar dat geeft nog niet de garantie dat de sculpturen daadwerkelijk gerealiseerd kunnen worden. In samenwerking met Eindhoven365 stelt Trifaire daarom een business case op over de haalbaarheid van het idee. In de business case worden de doelstelling en het projectresultaat vastgelegd. Ook wordt een aantal kritische succesfactoren en risico’s benoemd, samen met een voorstel voor de projectstructuur om bedoelde factoren optimaal in te zetten. Ten slotte gaat de business case in op de zes aspecten voor de projectbeheersing: kwaliteit, geld, tijd, organisatie, informatie en communicatie. Hiermee kan het de basis worden voor het ‘go-no go’ besluit voor de realisatie van de sculpturen.

Eindhoven 365
Back To Top
×Close search
Zoeken